1). “Wahai orang yang paling mulia! Aku tidak mempunyai pelindung selain engkau ketika datang bencana yang merata”.
Si penyair beristighfar (meminta pengampunan) kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam sambil berkata:
“Aku tidak menemui seorang yang dapat melindungiku ketika datang bencana yang menyeluruh kecuali engkau.”
Ini termasuk syirik akbar (syrik besar) yang mengekalkan pelakunya di
dalam api neraka jika tidak bertaubat dari syirik tersebut. Sebagaimana
firman Allah Ta’ala:
وَلاَ تَدْعُ مِنْ دُوْنِ اللهِ مَا لاَ يَنْفَعُقَ وَلاَ يَضُرُّكَ فَاِنْ فَعَلْتَ فَاِنَّكَ اِذًا مِنَ الظَّالِمِيْنَ.
“Dan janganlah kamu menyembah apa-apa yang tidak memberi manfaat dan
tidak pula memberi mudharat kepadamu selain Allah, sebab jika kamu
berbuat (yang demikian) itu, maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang
yang zalim.” YUNUS 10:106
(Maksud zalim ialah: Orang-orang musyrik, kerana syirik itu merupakan
kezaliman yang sangat besar). Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam
bersabda:
مَنْ مَاتَ وَهُوَ يَدْعُ مِنْ دُوْنِ اللهِ نِدًّا دَخَلَ النَّار.
“Barangsiapa mati dan ia menyeru (berdoa) kepada selain Allah sebagai tandingan-Nya, maka ia pasti masuk neraka.”[1]
2). “Sesungguhnya antara kedermawananmu adalah engkau berikan dunia dan
akhirat. Dan di antara ilmu-ilmumu adalah ilmu Lauhul Mahfudz dan
Al-Qalam (pena).”
Ini adalah pendustaan terhadap al-Quran yang mana Allah Ta’ala telah berfirman:
Ini adalah pendustaan terhadap al-Quran yang mana Allah Ta’ala telah berfirman:
وَاِنَّ لَنَالَلآخِرَةَ وَالاُوْلَى
“Dan sesungguhnya kepunyaan Kami-lah akhirat dan dunia”. AL-LAIL 92:13.
Maka dunia dan akhirat kedua-duanya adalah kepunyaan Allah dan termasuk
ciptaan-Nya (makhluk-Nya), dan ia dicipta bukan kerana kedermawanan
Rasulullah. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam tidak mengetahui apa
yang ada di dalam Lauhul Mahfudz, kerana tidak seorangpun yang
mengetahui apa yang ada di dalamnya kecuali Allah semata.
Hal seperti ini samalah seperti pensucian dan berlebih-lebihan dalam
memuji Rasulullah, sehingga (penyair menganggap) dunia dan akhirat
dicipta kerana kedermawanan Rasulullah. Ia menganggap bahawa baginda
mengetaui hal-hal ghaib yang ada di Lauhul Mahfudz, bahkan ia menganggap
apa yang ada di Lauhul Mahfudz dari ilmu baginda.
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam melarang dari mensucikan baginda sebagaimana sabdanya:
لاَتَطْرُوْنِيْ كَمَا اَطْرَتِ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ ، فَاِنَّمَا اَنَا عَبْدُهُ فَقُوْلُوْا عَبْدَ اللهِ وَرَسُوْلَهُ.
“Janganlah kamu mensucikanku sebagaimana orang-orang Nasrani mensucikan
Nabi Isa putera Maryam, kerana sesungguhnya aku adalah seorang hamba,
maka katakanlah: Abdullah (hamba Allah) dan Rasul-Nya.” [2]
3). “Tidaklah sesuatu yang buruk menimpaku kemudian aku minta
perlindungan darinya. Kecuali aku akan mendapatkan pertolongan dari
sisinya.”
Penyair juga mengatakan: “Tidaklah aku tertimpa sakit atau kesusahan
kemudian aku meminta kesembuhan atau penyelesaian dari kesusahan itu
kepada baginda (Rasulullah) kecuali ia akan menyembuhkanku dan
melapangkan kesusahanku.”
Al-Quran mengisahkan tentang ucapan Nabi Ibrahim ‘alaihis salam kepada Allah Azza wa Jalla:
وَاِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِيْنِ
“Dan apabila aku sakit, Dia-lah yang menyembuhkan aku.”. ASY-SYURA 26: 80.
وَاِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ اِلاَّ هُوَ.
“Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu maka tidak ada yang
menghilangkannya melainkan Dia sendiri.”. AL-AN’AM 6:17.
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:
اِذَا سَاَلْتَ فَاسْاَلِ اللهَ وَاِذَااسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ.
“Apabila kamu meminta (sesuatu), maka mintalah kepada Allah dan apabila
kamu memohon pertolongan maka mnitalah pertolongan kepada Allah” .[3]
4). “Sesungguhnya aku mempunyai jaminan darinya kerana namaku Muhammad dan dia adalah orang yang paling menepati janji.”
Penyair berkata: “Sesunggunya aku mempunyai perjanjian dengan Rasulullah
supaya ia memasukkan aku ke dalam syurga kerana namaku Muhammad.”
Dari mana (dalil) dia mempunyai perjanjian ini? Padahal kita menyedari
bahawa ramai dari kaum muslimin yang fasik dan komunis namanya Muhammad,
maka apakah dengan memberi nama Muhammad akan menjamin mereka masuk
syurga? Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam pernah bersabda kepada
puteri baginda Fatimah radiallahu ‘anha:
سَلِيْنِيْ مَاشِئْتِ مِنْ مَالِيْ لاَاُغْنِيْ عَنْكِ مِنَ اللهِ شَيْئًا
“Mintalah kepadaku dari hartaku sehendakmu, (namun) aku tidak dapat (menjaminmu) di sisi Allah sedikitpun”.[4]
5). “Semoga rahmat Rabku ketika Ia memberinya, diberikan sesuai dengan tingkat kemaksiatannya.”
Perkara ini tidak benar kerana sekiranya rahmat Allah diberikan
berdasarkan tingkat kemaksiatan seseorang sebagaimana yang dikatakan
oleh penyair di atas, tentulah setiap muslim akan menambah
kemaksiatannya sehingga ia memperolehi rahmat yang lebih banyak lagi.
Tetapi hal seperti ini tidak mungkin diucapkan oleh seorang muslim dan
orang yang berakal kerana bertentangan dengan firman Allah Ta’ala:
اِنَّ رَحْمَتَ اللهِ قَرِيْبٌ مِنَ الْمُحْسِنِيْنَ.
“Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik”. AL-A’RAF 7:56.
وَرَحْمَتِيْ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْىءٍ فَسَاَكْتُبُهَا لِلَّذِيْنَ
يَتَّقُوْنَ وَيُؤْتُوْنَ الزَّكَاةَ وَالَّذِيْنَ هُمْ بِآيَاتِنَا
يُؤْمِنُوْنَ.
“Dan rahmatKu meliputi segala sesuatu, maka akan Aku tetapkan rahmatKu
untuk orang yang bertaqwa, yang menunaikan zakat dan orang-orang yang
beriman kepada ayat-ayat Kami”. AL-A’RAF 7:156.
6). “Untuk apa kamu terlalu meminta dunia padahal kalau bukan kerana Nur Muhammad nescaya dunia ini tidak akan dicipta”.
Penyair berkata: “Sekiranya tidak kerana Nabi Muhammad sallallahu
‘alaihi wa-sallam maka dunia ini tidak akan diciptakan.” Allah Ta’ala
mengingkari pembohongan ini sebagaimana firman-Nya:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلاِنْسَ اِلاَّ لِيَعْبُدُوْنِ.
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKu”. ADZ-DZARIYAT 51: 56.
Malah Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam sendiri dicptakan untuk
beribadah dan menyeru manusia supaya beribadah kepada Allah sebagaimana
firmanNya:
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَاْتِيَكَ الْيَقِيْنُ.
“Dan sembahlah Tuhanmu hingga sampai kepadamu yang diyakini (ajal/mati)” AL-HIJR 15:99.
7). “Aku bersumpah dengan bulan yang terbelah, jika kepunyaannya dari hatinya, maka petanda terkabulnya sumpah tersebut.”
Penyair bersumpah dengan bulan sedangkan Rasulullah bersabda:
مَنْ حَلَفَ بِغَيْرِ اللهِ فَقَدْ اَشْرَكَ.
“Barangsiapa bersumpah atas nama selain Allah, maka ia telah berbuat syirik.”[5]
Kemudian penyair berkata tentang Rasulullah dengan kata-kata:
“Sekiranya mukjizat Rasul itu benar, nescaya ketika disebut nama Rasul pasti bangkitlah tulang-tulang yang telah binasa.”
Maksudnya: Sekiranya mukjizat Rasul itu berkuasa
atas tulang-belulang, pasti mayat yang telah hancur itu akan hidup dan
bangkit kembali dengan menyebut nama Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wa-sallam. Namun, kenyataan semuanya itu tidak terjadi, maka seolah-olah
Allah belum memberi mukjizat yang memang sebagai hak Rasul kepada
rasulNya. Ucapan penyair ini seakan-akan penentangan terhadap Allah
kerana belum memberi mukjizat yang menjadi haknya Rasulullah. Ini adalah
pembohongan dan pendustaan atas nama Allah, kerana Allah Ta’ala telah
memberikan kepada setiap NabiNya mukjizat-mukjizat yang sesuai baginya.
Contohnya:
Dia telah memberikan kepada Nabi Isa ‘alaihis salam
mukjizat yang ia dapat menyembuhkan mata orang buta, penyakit kusta,
menghidupkan kembali orang yang sudah mati, Allah Ta’ala juga telah
memberikan mukjizat kepada junjungan kita Nabi Muhammad sallallahu
‘alaihi wa-sallam berupa Al-Quran, dapat memperbanyak air serta makanan,
dapat membelah bulan dan lain-lain.
Lebih menghairankan lagi, Qasyidah ini dinamakan
Burdah atau Bur’ah (ertinya pakaian atau penyembuhan) kerana penulis
sebagaimana pengakuannya pernah sakit, kemudian ia melihat Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa-sallam kemudian baginda memberikan jubah
kepadanya, setelah ia memakainya ia terus sembuh dari peyakitnya. Ini
sebenarnya dusta dan bohong sehingga mereka mengagung-agungkan Qasyidah
ini. Sedarlah! Bagaimana Rasulullah akan redha terhadap ucapan seperti
ini yang menyalahi al-Quran dan petunjuk Rasulullah kerana di dalam
qasidah ini mengandungi kesyirikan yang nyata.
Ketahuilah bahawa pernah seorang lelaki yang
datang menemui Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam sambil berkata:
“Atas kehendak Allah dan kehendakmu”, maka Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wa-sallam bersabda kepadanya: “Apakah kamu akan menjadikan aku
tandingan bagi Allah? Tetapi katakanlah!: Atas kehendak Allah semata”[6]
Wahai saudaraku muslim! Waspadalah olehmu terhadap
Qasyidah (syair) ini dan syair-syair yang semisalnya. Ia bertentangan
dengan al-Quran dan petunjuknya Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Yang
menghairankan lagi, ada di beberapa negara Islam yang mengucapkan
penghormatan terakhir kepada mayat yang sedang diusung ke perkuburan
dengan syair ini, maka mereka menambahkan kesesatan ini dengan
bid’ah-bid’ah yang lain. Sedangkan Rasulullah telah menyuruh kita supaya
diam ketika ada jenazah yang sedang diusung. Sesungguhnya tiada daya
kekuatan kecuali hanya bagi Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung.
————————————————————————
1 komentar:
ketinggalan kereta kali ni orang, bukan jamannya bro bahas masalah ini, ngaji utk sendiri bukan utk buat perpecahan umat, mikir 1 jt kali, kalo dosa seumur hidup tau ngga
Posting Komentar